Khamis, 28 Januari 2010

Panduan Adobe siri 7


Kali ni aku nak kenalkan satu lagi simbol kat photoshop.....simbol ni gunanya nak tanda kawasan yang kita hendak mengikut bentuk....mula klik tanda tu dan klik pulak tanda bulat kat bawah tu....tanda ni dia secara otomatik akan ikut bentuk yang kita nak.....


kita klik tanda tu....bawak tetikus kita kat bahagian mana yang kita nak block kan....klik kiri tetikus jangan angkat dan ikut jer bentuk yang kita mahu.....aku bagi contoh nak ikut bentuk bunga tu....kawasan yang aku bulat itam tu....ikut bentuk tu dan bila dan bercantum bentuk kita...duble klik jer....dia akan keluar garisan putus-putus....maka edit la bahagian tu mengikut selera kita....bahagian lain tak ganggu.....dah selesai edit...


setelah kita puas hati dengan pengeditan kita kat kawasan tu....kita boleh buang tanda garisan putus-putus tu...caranya kita klick selcet dan klik pulak deselcet...maka akan hilang la garisan putus-putus tu....teruskan la mengedit tempat lain pulak...

2 ulasan:

Norgadis Labuan on 28 Januari 2010 10:03 PTG berkata...

Saya klu guna adobe ini memang kurang mahir...

pak long on 28 Januari 2010 11:04 PTG berkata...

salam....
nor buat slow-slow..kena tahu dulu kegunaan simbol baru boleh guna dengan bijak...

Catat Ulasan

 
Blog suam-suam kuku Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template