Isnin, 8 Februari 2010

Panduan Adobe 8


Kali ni aku sambung lagi cerita tentang kegunaan simbol  dalam adobe photoshop. Menda ni sangat penting untuk nak mengedit kerja kita….LAYERS cukup penting ….nampak tak bulatan bertanda (a)....klik situ dan akan keluar la menda cam sebelah tu.....LAYERS ni menunjukkan tentang bahagian yang kita dah buat...sebagai contoh aku dah buat tiga bahagian......
- Bahagian  1  gambar love.
- Bahagian 2 gambar bunga rose
- Bahagian 3 teks ( i love you)
Bahagian yang bertanda (b) kita boleh letakkan nama pada bahagian kerja kita tu…..duble klik jer dan letak nama yang kita suka…ini memudahkan kita tahu bahagian mana yang kita nak edit.


Aku bagi contoh bagaimana hendak mengedit tulisan….klik bahagian bertanda (T) …maka bahagian itu sahaja yang kita akan edit….


nak edit tulisan.....kita klik la simbol  (T) yang bertanda  X....  dan duble klik dekat tulisan kerja kita tu….ubah la perkataan ( i love you ) tu...ikut selera kita....



kalau nak edit bunga rose.....klik jer tanda no 1 tu...ia akan bertukar jadi kaler biru dan dah berfungsi..kemudian klik no 2 untuk kita nak besarkan saiz atau sebaliknya....aku bulatkan dengan no 3 .....selain simbol no 2....menda kat bawah tu jugak boleh diedit pada bunga rose tu....seperti nak padam 30% ker...semua boleh buat....bab nak padam ni rujuk la keluaran lepas...(ingat : selepas edit jangan lupa klik tanda rait kat atas)....bulatan filter tu pun kita boleh guna..buat satu-satu....dah selesai....save as la projek kita tu..

tu la kegunaan LAYERS sekadar yang aku tahu...selamat mencuba...

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Blog suam-suam kuku Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template